La pràctica totalitat de les ciències ha estudiat què ens fa felices i què no i les respostes són tan variades com a recerques s'han fet...

10 maneres de ser més feliç



La pràctica totalitat de les ciències ha estudiat què ens fa felices i què no i les respostes són tan variades com a recerques s'han fet sobre el tema. El periodista Jeff Haden ha recollit algunes de les principals actituds que contribueixen a la nostra felicitat, basant-se en les observacions de Belle Beth Cooper. Aquestes són, entre unes altres, deu de les conclusions més sòlides.

1. Fes exercici. Encara que sigui durant 7 minuts.

Amb freqüència pensem que no tenim temps per fer exercici, però només set minuts són suficients per fer-nos una mica més feliços. No tenim set minuts que extreure del nostre atapeït horari?

L'exercici té un efecte tan profund en la nostra felicitat i en el nostre benestar que s'ha convertit en una estratègia eficaç per combatre la depressió. Així ho provava un estudi citat en el llibre de Shawn Achor - The Happiness Advantage. En ell tres grups de pacients deprimits van ser tractats amb medicació, amb esport o amb una combinació de tots dos. Els resultats són veritablement sorprenents: tots els grups van experimentar una millorança. No obstant això, van ser testats sis mesos després per comprovar si s'havien produït recaigudes. Un 38% dels quals només havien pres medicació havia reprès la depressió, un 31% dels quals havien combinat medicació i exercici havia recaigut igualment, i només un 9% dels quals havien pal·liat la seva depressió amb l'esport havia recaigut als sis mesos.

Els beneficis de l'esport, no obstant això, no es limiten a les persones deprimides. Igual que els seus efectes són positius en aquestes, ho són en qualsevol que faci exercici i desitgi ser una mica més feliç al llarg del dia.

2. Dorm més: seràs menys susceptible davant les emocions negatives

Dormir és molt important perquè el cos es recuperi de la seva activitat diària, i té efectes molt positius en la nostra alegria. Així ho confirmen Po Bronson i Ashley Merryman en NurtureShock, on al·ludeixen al fet que els estímuls negatius es processen en l'amígdala i els positius i els neutrals en l'hipocamp. La falta de somni afecta amb major intensitat a l'hipocamp, per la qual cosa les persones que dormen malament tenen major tendència a recordar amb intensitat els esdeveniments negatius i a oblidar els positius.

L'afirmació se sustenta amb un experiment realitzat per Walker en el qual una sèrie d'universitaris privats de somni havien de memoritzar una llista de paraules. Recordaven el 81% de les paraules negatives, com a càncer, i només el 31% de les paraules positives o neutres, com a sol o bàsquet.

L'humor amb què afrontem les primeres hores del dia pot condicionar la jornada completa, de manera que és important descansar bé.

3. Passa més temps amb els amics i la família

Sona tòpic, però no haver passat el temps suficient amb els amics i la família és un dels principals penediments que expressa la gent abans de morir. Interactuar amb aquells que ens aprecien i als quals apreciem reverteix positivament en el nostre estat d'ànim. Així ho explica Daniel Gilbert, professor de psicologia d'Harvard: "Som feliços quan tenim família i som felices quan tenim amics, i gairebé totes les altres coses que creiem que ens fan felices són, en realitat, vies per tenir més amics i més família".

En la mateixa línia, l'estudi Terman, recollit en The Longevity Project, concloïa que les relacions amb els altre és fonamentals per viure una vida llarga i feliç: "El benefici més clar de les relacions socials ve d'ajudar als altres. Aquells que ajudaven als seus amics i els seus veïns, aconsellant i cuidant dels altres, tendien a viure més que la resta".

4. Surt al carrer amb freqüència

En The *Happiness Advantage de Shawn Achor recomana passar temps a l'aire lliure per augmentar l'alegria i el bon humor: "Reservar temps per estar a l'aire lliure quan fa bon dia proporciona grans avantatges; un estudi va revelar que passar 20 minutos al carrer quan fa bon temps no només propicia el bon humor, sinó que desencadena la reflexió i millora la memòria".

Així, encara que sigui simplement en el descans per menjar, reserva uns minuts al dia perquè et doni l'aire.

5. Ajuda als altres

Per ser feliços nosaltres mateixos resulta imprescindible ajudar als altres, i 100 hores a l'any (dues hores a la setmana) sembla ser el nombre clau de temps que hem de dedicar a la resta. El Journal of Happiness Studies va publicar una recerca que al·ludia al fet que la gent a la qual se li havia encarregat comprar alguna cosa per a una altra persona experimentava una felicitat molt major que aquells que s'havien comprat alguna cosa a si mateixos.

De la mateixa manera que podem invertir diners en els altres, podem invertir el nostre temps, la qual cosa resulta ser fins i tot més satisfactori i ens proporciona grans dosis d'alegria.

6. Somriu

No es tracta de fingir, però somriure ens pot fer sentir millor. Per descomptat, és important que el somriure sigui el producte de conrear pensaments positius, com afirma un estudi de la Michigan State University. Aquest suggereix que els que treballen de cara al públic, si forcen un somriure fals al llarg del dia el seu estat d'ànim empitjora i acaben per deixar el treball. No obstant això, aquells que somriuen com a resultat de pensar en coses positives milloren el seu estat d'ànim i estan més alegres.

7. Planeja un viatge, encara que no vagis a fer-ho

El nero fet de planejar un viatge o un descans del treball pot contribuir al benestar. Un estudi publicat en el Applied Research in Quality Life mostrava que el major bec de felicitat s'experimentava durant la planificació de les vacances, més que durant el propi viatge.

Això està lligat al sentiment d'anticipació. Com refereix també Shawn Achor, "un estudi va revelar que en la gent que pensava que anava a veure la seva pel·lícula favorita s'elevaven els nivells d'endorfina un 27%".

8. Medita

Un equip de recerca del Massachusetts General Hospital va realitzar estudis cerebrals a 16 persones abans i després de la seva participació en un curs de meditació de vuit setmanes. L'estudi, publicat en Psychiatry Research Neuroimaging, concloïa que després de completar el curs les parts del cervell associades amb la compassió i la consciència pròpia havien crescut, mentre que les parts relacionades amb l'estrès es reduïen.

A més, meditar sol relaxar-nos i aclarir la nostra ment, la qual cosa també contribueix a la nostra pròpia felicitat.

9. Muda't prop del treball

El temps que ens costa arribar al lloc del treball té un gran impacte en la nostra felicitat. Al cap i a la fi, és alguna cosa que fem dues vegades al dia, cinc dies a la setmana, i la gent a la qual li porta molt temps desplaçar-se o que ho fa de manera incòmoda és menys feliç. Així ho diu The Art of Manliness: "Mentre que moltes condicions no afecten a la nostra felicitat a llarg termini perquè ens acostumem a elles, mai ens acostumem a l'esforç diari d'anar al treball. De vegades el tràfic és espantós i de vegades no". Així ho deia també Gilbert: "Conduir en un embos és un tipus diferent d'infern cada dia".

10. Practica la gratitud

Estar agraïts per les coses que tenim –el que implica valorar-les en la seva justa mesura– és molt important per ser conscients de la nostra felicitat i gaudir-la més. De fet, els participants d'un experiment lligat a la gratitud havien de, en primer lloc, escriure una llista de les coses per les quals estaven agraïts, i aquest simple fet ja va millorar el seu estat d'ànim. Sempre d'acord amb el refranyer espanyol, pel qual  "es de bien nacido ser agradecido".